Många företag skapar fortfarande sin årsredovisning eller hållbarhetsrapport i tryck fysiskt format och pdf varje år. Att övergå till, eller komplettera med, en digital årsrapport på webben har mängder av fördelar som gör det enklare och mer intressant för läsaren att ta del av all spännande information ditt företag vill presentera.

Fördelar med att satsa på en digital årsrapport

Gör komplex information mer lättförståelig

I en digital årsrapport kan du nyttja infografik, video, animationer och annat för att visualisera din information och dina siffror. Detta gör med stor sannolikhet ditt innehåll betydligt enklare att förstå och ta till sig.

Nå en större publik

En digital årsrapport online kan hur enkelt som helst länkas till genom sociala medier, i nyhetsbrev, på din hemsida eller andra sammanhang. Alla kan ta del av rapporten, inte bara de som får den till sig fysiskt i handen eller mailad till sig i PDF-form. Den digitala årsrapporten finns sedan alltid kvar online lika lättåtkomlig – ingen behöver längre leta bland gamla dokument eller mailkonversationer.

Väck intresse med interaktiva och rörliga inslag

En årsredovisning eller hållbarhetsrapport kan helt ärligt vara lite lång och.. tråkig. Med rörliga och interaktiva inslag som ett klickbart diagram, rubriker som sveper in i bild eller företagets VD som presenterar en sektion i videoform är sannolikheten större att läsaren faktiskt stannar kvar och går igenom hela rapporten utan att tappa intresse längs vägen.

Se hur rapporten tas emot genom analysverktyg

När årsrapporten byggs upp på webben kan vi också enkelt koppla på spårnings- och analysverktyg som samlar in data kring rapporten. Vi kan se hur många som läst, vilka delar som väckt mest intresse eller om någon sektion verkar mindre uppskattad. Genom att analysera datan kan ditt företag ta lärdom av resultatet och hitta förbättringsmöjligheter till nästa årsrapport.

Uppdatera och justera vid behov

Fördelen med en onlineversion av din årsrapport är att den inte är permanent som en trycksak eller mailad PDF. Den kan alltid snabbt ändras om det upptäcks felaktig data eller stavfel.

Anpassa utseendet för alla skärmar

De flesta årsrapporter tas idag fram i PDF (utöver de fysiskt trycka upplagorna) med långsmalt format och liten textstorlek. Det innebär att läsaren som öppnar årsrapporten, väldigt ofta på en mobil eller surfplatta, behöver zooma och navigera runt i dokumentet för att kunna läsa all text. En onlineversion av din årsrapporten är byggd för att anpassa sig efter alla slags skärmstorlekar och är därför lika lättnavigerad i mobil som på dator med stor skärm.

Miljövänligt och modernt

Att utveckla årsrapporten online istället för i tryck sparar på miljön genom att ta bort både produktionen och distributionen av en fysisk årsrapport. Det visar att ditt företag är både klimatsmart och modernt.

Referenscase.

Inspireras av några av de digitala årsrapporter vi har gjort åt andra kunder

Nyfiken på en digital årsrapport?

Mitt namn är Olivia och jag bollar gärna idéer kring en digital version av ditt företags årsredovisning, hållbarhetsrapport eller liknande. Hör av dig så bokar vi in ett möte!

    Jag accepterar integritetspolicyn